Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black Twitter Icon

© 2017-2019 Anita Neve Galerie | Marktstraat 22, 1354 LG Almere

 +31 6 55 86 39 25 | contact@anitaneve.nl

Geopend: donderdag - vrijdag 14.00 - 18.00 | zaterdag 14.00 - 17.00 en op afspraak

Werk in voorraad

Charles Niël

"Fotografie is op een kruising aangekomen. Anderhalve eeuw lang was het een hele kunst om het technische proces te beteugelen. Maar door computers en digitale camera’s werd het in korte tijd heel laagdrempelig. Fotografen gaan nu drie kanten op.

 

Keurig gemaakte foto’s zijn zo gewoon geworden dat een deel van de fotografen zich erbij verveelt en foto’s bewust een beetje sleets maakt. 

 

Tegelijkertijd koestert een deel van de fotografen het hedendaagse gemak. Eindelijk kunnen ze zich concentreren op wat ze willen laten zien.

 

De derde groep omhelst de hedendaagse perfectie en kijkt of nieuwe foto’s mogelijk zijn. 

 

Bij Charles Niël zie je van alle drie de groepen de drijfveren terug. Met de eerste groep heeft hij zijn afkeer voor steriliteit gemeen. Brengt dat gevoel instagrammers met hun foto’s terug naar de fotografie van een halve eeuw geleden, Niël gaat nog bijna vier eeuwen verder terug in de tijd, naar de schilderkunst van de gouden eeuw. 

 

Met de tweede groep deelt Niël dat hij zich niet meer belemmerd voelt om zijn visie te delen. Kijk naar zijn stillevens en je voelt hoe hij ze beleeft. In zijn eerste stillevens ervaar je de culturele verfijndheid en uitbundigheid van de gouden eeuw. Bij de laatste stillevens komt er iets bij. Het besef dat wij de schilderijen uit die tijd nooit zullen kunnen ervaren als een beschouwer uit de gouden eeuw. De symboliek van toen voelen we niet meer aan, maar moeten we in boeken opzoeken. Daar komt een algemeen gevoel van nostalgie en exotisme voor in de plaats. In zijn laatste werk zoekt Niël een weg om de wereld van nu ook mee te laten spelen. Experimenten die passen bij een fotograaf die meer wil dan het wiel opnieuw uitvinden.

 

Maar Niël voegt zich ook bij de fotografen die rechtdoor gaan, de derde groep. Hij benut de technische mogelijkheden van nu voor nuance. Fotograferen in stijl van de oude meesters is niet nieuw. Maar tot een kwart eeuw geleden was het bijna ondoenlijk kleuren als met een schilderspalet op elkaar af te stemmen. Of een twinkelingetje als met een verfstipje te suggereren. Iets nog net zichtbaar in een schaduw te verstoppen. Een arrangement te maken dat de zwaartekracht lijkt te tarten of lichteffecten te creëren die bijna niet kunnen bestaan. De schilders van toen trokken alle registers open om levenloze zaken tot een wervelend beeld te maken. Door de stand van de fotografie van nu hebben wij wat van hun registers erbij. Niël weet er steeds meer te vinden."

Pieter van Leeuwen, redacteur Pf Magazine